-Et redaksjonelt uavhengig magasin om rusfeltet
-Et redaksjonelt uavhengig magasin om rusfeltet
Klemmene satt løst da nye Huset Oslo hadde innflyttingsfest torsdag ettermiddag.
–Tenk at vi fikk til værestedet i et kommunalt bygg her på Frogner - det er mer enn det jeg trodde vi skulle få til da vi startet på arbeidet, sa byråd Julianne Ferskaug fra Venstre.
Hun var den første som talte på åpningen av nye Huset Oslo.
– For rus er ikke noe som bare skjer i Storgata eller på Grønland. Det skjer i hele byen og i alle deler av befolkningen vår. Og det skal vi forholde oss til. Derfor var det så viktig for meg å få ordnet det sånn at Huset skulle få ligge her, i praktvillaen på Frogner.
Så fortsatte hun: – På kort tid tok vi i det blå-grønne byrådet en helomvending. Vi økte støtten til foreningen. Vi ga for første gang i historien offentlig støtte til rusmiddelanalysen deres.
Det politiske selvskrytet ble etterfulgt av hurrarop og full applaus.
Entusiasme på løpende bånd
– Vi må la oss inspirere og lære av dere. Dere er lettbeinte og gjør ting på en mindre byråkratisk måte, sa direktør for Velferdsetaten i Oslo, Guri Bergo som neste taler.
Det er Velferdsetaten som leier bygget av Oslobygg – og deretter fremleier villaen i Underhaugsveien 22 til Huset Oslo. Samarbeidet har vært smertefritt, kunne hun begeistret fortelle. Hun strålte akkurat slik som alle de andre som stod på talerstolen.
Huset er åpent for hvem som helst
Også øverste leder fra bevegelsen De brukerstyrte hus i Norge, Marianne Cook Pierron, stod på talerstolen. Hun roste de 85 frivillige som nå jobber på fire brukerstyrte hus i Norge: I Oslo, Bergen, Stavanger og det siste åpnede huset i Trondheim.
– Og ikke minst, en stor takk til deg, Chris. Du er stødig, du er pålitelig, du er nøye og tvers igjennom hel ved.
Chris Kohlbacher klarte så vidt å t
a imot rosen der han stod i skyggen rett ved talerstolen.
Så fortsatte Pierron å snakke om visjonen for organisasjonen:
– Her hos oss er alle alltid velkomne - uansett om du er i god form, dårlig form eller opp-ned-form. Du er like velkommen om du selger sex for å overleve eller om du er sint for et eller annet. For det er mange som har rett til å være sinte.
Hun fortsatte med å ramse opp alle andre som husene er vidåpne for:
– Det være seg han som er stille, eller hun som bruker piller for å la seg dempe, eller for å ha mot til å kjempe. Her spør ingen om navn eller fødselsnummer. Her er det ikke «vi» og «dere», her er det «oss», oppsummerte hun.
Vanskelig å finne en leietaker
Til slutt talte Huset Oslos egne representanter.
Chris Kohlbacher fortalte hvor vanskelig det hadde vært å finne nye utleiere etter at Huset hadde vokst ut av rommene på Sagene. Det hadde vært tøft å bli avvist gang på gang av enkeltpersoner eller organisasjoner som initialt var positive til Huset – helt til det ble snakk om at de ønsket å leie hos dem. «Det er veldig fint det dere gjør, men….» var svaret han fikk x antall ganger.
– Ingen ville ha mine venner. Det var vondt å stå i. Men så stilte kommunen heldigvis med disse lokalene, sa Kohlbacher, som mente han har verdens beste jobb.
Huset som ambassadørbolig
Helt til slutt talte styreleder Foreningen for human ruspolitikk, Arild Knutsen. Først ramset han opp alle som han hadde sett blant publikum. 
Det var representanter for Helsedirektoratet, Rusfeltets hovedorganisasjon, Kirkens Bymisjon, Frelsesarmeen, Folkehelseinstituttet og byrådsavdelingen.
– Et så tett samarbeid som det vi får til her, er helt unikt for rusfeltet, slo Knutsen fast.
Han fortsatte:
– Hvem er det som er ambassadører på dette feltet og derfor trenger en ambassadørbolig?! Det er oss - de fremste ekspertene. Det skal vi vise til hele verden!
Akkurat nok marsipankake
Huset eget band «Litt av hvert» avsluttet med Dylans melodi “Knock, knock, knockin' on heaven's door”. Så var det bare å sikre seg et stykke fra marsipankaken pyntet med roser og navnet på alle som bruker Huset. Det var akkurat så det holdt til alle som hadde møtt opp.
– Jeg har ikke oversikten over hvor mange som kom. Slikt bruker vi ikke energi på. Alle er jo velkomne uansett. Kanskje opp mot 150 personer, smilte den alltid rolige Kohlbacher.
Det er mannen som fortsatt skal styre Huset, som nå er offisielt åpnet.
Les også: