-Et redaksjonelt uavhengig magasin om rusfeltet
-Et redaksjonelt uavhengig magasin om rusfeltet
Hva mener organisasjoner og virksomheter på rusfeltet om forebyggings- og behandlingsreformen?
Mandag blir det åpen høring om om forebyggings- og behandlingsreformen for rusfeltet på Stortinget. Den kan følges på nett-TV fra klokken 12. Programmet kan du lese her.
Ruseformen ble lansert av helse- og omsogrsminister Jan Christian Vestre og justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl 25.oktober ifjor. Siden har diskusjonen gått på rusfeltet: Er den egentlig en reform eller bare en samling forslag og tiltak? Er den for uforpliktende? Vil det følge penger med?
Det vakte oppsikt under lanseringen i fjor høst at del 2 av reformen ikke kommer før et halvt år senere, rett før påske i år.
Mens del 1 handler om de helsemessige aspektene ved rusbruk, skal del 2 handle om de justispolitiske sidene. Blant annet straff.
Narkotika fortsatt straffbart
På pressekonferansen understreket Mehl at all befatning med narkoitka fortsatt skal være straffbart.Regjeringen vil foreslå en ny, samlet straffebestemmelse om bruk, erverv og innehav av mindre mengder narkotika til egen bruk. Hvilke narkotikaovertredelser som faller inn under den nye straffebestemmelsen, vil bli avklart i reformens del 2.
Men først er det del 1 og de helsemessige aspektene ved rusbruk som står på Stortingets agenda.
Flere virksomheter og organisasjoner skal holde muntlige innlegg under høringens drøyt fire timer. Hver høringsinstans får tre til fem minutter hver.
39 organisasjoner og virksomheter har sendt inn skriftlige høringsinnspill.
Her er noen smakebiter:
Gap mellom rettigheter på papir og i praksis
Norges institusjon for menneskrettigheter (NIM) er først ut på talelisten under høringen.
I sitt høringsinnspill roser NIM stortingsmeldingen for bedre å ivareta rusbrukeres rett til helse. Blant annet tiltak for å redusere gapet i forventet levealder mellom rusavhengige og resten av befolkningen, tilrettelegge for etablering av flere brukerrom, styrket nasjonal monitorering av rusmiddelsituasjonen og etablering av rusmiddelanalysetjenester. Det fremmes også flere forslag om å styrke rusbehandlingstilbudet og helsetilbudet i fengsel.
Samlet sett inneholder reformen mange gode målsetninger, mener NIM. Men det er viktig at de følges opp med konkrete og effektive tiltak for å bedre ivareta rusbrukeres menneskerettigheter.
Den største utfordringen ved ivaretakelsen av rusbrukeres rettigheter i Norge er nettopp i stor grad implementeringsgapet som ofte finnes mellom rettigheter på papiret og ivaretakelse av gruppens rettigheter i praksis.
NIM er også fornøyd med at bekjempelse av stigma og diskriminering av rusbrukere omtales flere steder i reformen.
Advarer mot negative effekter av strafflegging
Men NIM påpeker også at straff isolert sett kan svekke rusbrukeres tilgang til skadereduserende tiltak og helsetjenester. En rekke internasjonale organer anbefaler avkriminalisering for å bedre realisere retten til helse, påpeker de. Dette begrunnes blant annet med at bruk av straff kan hindre hjelpesøkende atferd, føre til mer risikofylt bruk av rusmidler og bidra til stigmatisering og forskjellsbehandling i møte med helsetjenestene.
NIM advarer mot potensielle negative effekter av strafflegging og justispolitiske virkemidler, og mener dette må motvirkes, slik at dette ikke hindrer realisering av retten til helse.
Gode intensjoner, lite forpliktelse
Rusfeltets hovedorganisasjon (RHO) er den største medlems- og interesseorganisasjonen på rusfeltet. De mener det er gode intensjoner i reformen, men lite forpliktelse. RHO mener stortingmeldingen neppe er å anse som en reform, men skriver at det er vanskelig å være uenig med regjerigens beskrivelse og tiltakene i meldingen..
For mange av tiltakene har formuleringer som sier vurdere, utrede og arbeide for. Det oppleves lite forpliktende.
RHO er glad for en sterk prioritering av kunnskapsbasert forebyggende innsats, særlig rettet mot barn og unge.
Støtter forbudet mot illegale rusmidler
Paraplyorganisasjonen Actis, rusfeltets samarbeidsorgan, roser regjeringen for å prioritere oppsøkende tjenester. Reformen inneholder også gode tiltak på alkoholområdet, særlig utarbeidelse av ny behandlingsretningslinje for tidlig intervensjon for alkoholproblemer, skriver de i innspillet.
Actis er glad for at regjeringen er tydelige på viktigheten av regulatoriske virkemidler og at forbudet mot illegale rusmidler ligger fast. Dette har en viktig normdannende effekt, fastslår organisasjonen.
Actis mener reformen inneholder gode og realistiske situasjonsbeskrivelser, men få konkrete, tallfestede målsettinger. Dette gjør effekten av reformen vanskelig å evaluere, påpekes det. De fleste av tiltakene som beskrives, er allerede igangsatt eller under utrulling.
Actis foreslår derfor tallfestede målsettinger for å redusere bruken av cannabis, kokain og alkohol, som øker blant unge.
De mener at fritidsklubber bør lovfestes fordi det er et godt forebyggingstiltak og ønsker nasjonale faglige retningslinjer for den kommunale oppfølgingen av unge som blir avdekket for rusbruk.
Organisasjonen etterlyser mer politisk styring for å sikre at regjeringens uttalte mål om å styrke kapasiteten i TSB gjennomføres i praksis.
– Deler av ruspolitikken har vært feilslått
– Vi opplever en sterk nedskalering av hjelpetilbud på alle nivåer. Antallet overdoser er høyere enn på 23 år. Det påpeker Foreningen for human ruspolitikk i sitt høringsinnspill. De mener at deler av ruspolitikken har vært feilslått, men er takknemlig for at Vestre snakker om å bryte ned stigma og bygge opp tillit.
Fortsatt bruk av straff vil opprettholde stigmaet, advarer de.
Foreningen støtter forslag om opprettelse av nærklinikker som skal yter spesialisert behandling for personer med sammensatte tjenestebehov i samarbeid mellom kommunen og spesialisthelsetjenesten.
– Lar seg i liten grad forene
Også Foreningen Tryggere Ruspolitikk, landets største medlemsorganisasjon på rusfeltet, frykter hva som kommer i reformens del 2.
Å ville prioritere kunnskapsbasert forebygging og innovative skadeforebyggende tiltak, eller bekjempelse av stigma og styrking av rusmiddelbrukeres rettssikkerhet, lar seg i liten grad forene med å ville gi politi og straffeforfølgning en mer sentral rolle i det rusforebyggende arbeidet, heter det.
Troverdigheten til det progressive budskapet i denne helsepolitiske delen undergraves dessverre av signalene om hva som vil komme i reformens justispolitiske del.
Dette skjer videre med meldingen:
Dette er hovedpunktene i meldingen: