-Et redaksjonelt uavhengig magasin om rusfeltet
-Et redaksjonelt uavhengig magasin om rusfeltet
Gjennom seks år har Jæren Recovery College vært en spydspiss og et fyrtårn i utviklingen av recovery-orientert arbeid i Norge. Har vi som samfunn råd til å la være å satse på denne typen tiltak? spør forfatterne av dette innlegget.
Dette er et debattinnlegg. Eventuelle meninger i teksten står for skribentenes regning. Se liste over forfattere nederst.
Kronikken ble først publisert i Stavanger Aftenblad den 11.mai.
Nylig ble det offisielt: Jæren Recovery College legges ned. Etter et avslag på søknaden om tilskudd fra Helsedirektoratet, måtte de syv kommunene dekke kostnadene på 3,5 millioner kroner for videre drift alene. Noe de ikke fant økonomisk grunnlag for å prioritere. Har vi som samfunn råd til å la være å satse på denne typen tiltak?
Gjennom seks år har Jæren Recovery College vært en spydspiss og et fyrtårn i utviklingen av recovery-orientert arbeid i Norge, og har bidratt til å bane vei for et økende antall nye Recovery College i landet.
Arbeidet bygger på et likeverdig samarbeid mellom fagfolk og mennesker som har egen erfaring med livets utfordringer
Recovery-orientert arbeid er basert på den enkelte innbyggers egne mål og ønsker for et bedre liv, med fokus på å gjenoppbygge liv gjennom samfunnsdeltakelse, snarere enn å redusere symptomer. Dette arbeidet bygger på et likeverdig samarbeid mellom fagfolk og mennesker som har egen erfaring med livets utfordringer.
På Jæren Recovery College har 1500 innbyggere som på ulike måter strever i sine liv, gjennom deltakelse i kurs fått muligheten til å bruke sine ressurser aktivt inn i fellesskapsbyggende og livsendrende prosesser.
I 2023 ble det registrert 221 Recovery Colleges på verdensbasis
Hva er et Recovery College? Recovery College ble etablert for første gang i England i 2009, og har siden den gang spredt seg til 28 land på 5 kontinenter.
I 2023 ble det registrert 221 Recovery Colleges på verdensbasis. Et Recovery College tilbyr kurs som er samskapt og ledet i fellesskap av personer med egenerfaring og personer med fagbakgrunn.
Recovery College tilbyr en helt unik arena for utforskning av et reelt og likeverdig samarbeid mellom fagfolk og innbyggere
De som deltar på et Recovery College har rollen enten som student eller kurslærer. De fleste har enten selv erfaring med, er pårørende til, eller jobber med utfordringer knyttet til psykisk helse eller rus. Sentrale verdier er likeverdighet, samskaping, skreddersøm, gjensidig læring, recovery-orientering, fellesskapsorientering og lokalsamfunnstilknytning.
Slik tilbyr Recovery College en helt unik arena for utforskning av et reelt og likeverdig samarbeid mellom fagfolk og innbyggere, som bidrar til å redusere stigma og fremme forståelse i lokalsamfunnet.
I Norge er det siden 2019 etablert Recovery College på Haugalandet, i Bergen, i Kristiansand, i Innlandet og på Nesodden. Her har Jæren Recovery College hatt rollen som ledende aktør, og vist vei for en recovery-orientert og kostnadseffektiv tilnærming til en god folkehelsepolitikk.
Oppsummert kunnskap viser høy tilfredshet blant de involverte, og at mange deltakere oppnår sine personlige recovery-mål
Noe av det paradoksale ved nedleggelsen er at tiltaket faktisk erfarer å fungere og skape en forskjell i menneskers liv. Recovery College er kunnskapsbasert praksis. Oppsummert kunnskap viser høy tilfredshet blant de involverte, og at mange deltakere oppnår sine personlige recovery-mål, som kan handle om sosiale relasjoner, psykisk helse, aktiviteter, utdanning eller arbeid.
Høyere livskvalitet og well-being blant deltakerne, samt økt kunnskap og evne til selvledelse er også dokumentert. Det samme viser undersøkelser og forskning fra norsk setting.
Jæren Recovery College har også vært en viktig aktør i å spre kunnskap om recovery-orientert praksis til både kommuner og spesialiserte tjenester
Et annet paradoks er at Recovery College bidrar til endring av praksis hos tjenesteytere. Studier viser at fagfolk endrer holdninger til mennesker som søker hjelp, at språkbruk og maktforhold mellom fagansatte og innbyggere endres.
I tillegg til å tilby kurs, har Jæren Recovery College også vært en viktig aktør i å spre kunnskap om recovery-orientert praksis til både kommuner og spesialiserte tjenester. De har tilbudt og tilgjengeliggjort en kompetanse kommunene selv ikke har tilgang til.
Deltakelse på et Recovery College er assosiert med en markant redusert bruk av andre tjenester
Et tredje paradoks er at det å ha et Recovery College er god samfunnsøkonomi. Relativt få fast ansatte når gjennom et Recovery College veldig mange mennesker. Oppsummert forskning viser at deltakelse på et Recovery College er assosiert med en markant redusert bruk av andre tjenester.
I England økte antallet Recovery College fra 1 til 88 i perioden fra 2009 til 2023 – i en tid preget av blant annet økonomiske nedgangstider. De prioriterte likevel penger til å gjøre akkurat dette. Det har også flere norske kommuner gjort i dag, i en tid hvor vi nettopp står overfor en presset kommuneøkonomi.
Norge trenger ikke færre Recovery College, tvert imot trenger vi flere
Ny opptrappingsplan for psykisk helse understreker at økt bruk av mestringskurs og gruppetilbud vil kunne gi god hjelp til flere, og bedre utnyttelse av personalressurser. Dette svarer Jæren Recovery College direkte på gjennom sine mestringskurs, som igjen kan avlaste et helsevesen som sliter med å rekruttere nok helsepersonell. Norge trenger ikke færre Recovery College, tvert imot trenger vi flere.
Jæren Recovery College har gjennom disse seks årene opparbeidet seg en unik kompetanse og et nettverk som det tar tid å bygge opp
Hva er det «nye» med Recovery College, og hva mister vi når det forsvinner? Jæren Recovery College som tiltak og praksis tikker av på alle boksene for å være et fremtidsrettet tilbud. Det er kunnskapsbasert, nyskapende, samfunnsøkonomisk, samarbeidsbasert, demokratisk, samfunnsorientert og forebyggende.
Og det hjelper de som er involvert. Jæren Recovery College har gjennom disse seks årene opparbeidet seg en unik kompetanse og et nettverk som det tar tid å bygge opp.
At man nå velger å rive dette ned, fremstår for oss som et stort sløseri av investerte midler og en tapt mulighet for viktig fagutvikling til beste for våre innbyggere.
Disse signerer også innlegget:
Aasa Kvia, PhD-student, Sandnes kommune og Universitetet i Stavanger
Anne Schanche Selbekk, førsteamanuensis, Universitetet i Stavanger og KORFOR (Regionalt kompetansesenter for rusmiddelforskning i Helse Vest)
Unn Hammervold, førsteamanuensis, Universitetet i Stavanger
Inger Eide Robertson, seniorrådgiver, PhD, KORUS Stavanger
Anne Turid Nygaard, Seniorrådgiver i Etat for psykisk helse og rustjenester, Bergen kommune
Susanne Albertine Davidsen, Bergen Recoveryskole, Bergen kommune
Sigrid Bøthun, avtroppende prosjektleiar Recovery Ressursbase og Teamleiar læring og mestring, Helse Fonna
Knut Tore Sælør, førsteamanuensis, Universitetet i Sørøst-Norge
Ottar Ness, professor, NTNU
Arve Almvik, faglig rådgiver, NAPHA
Les også Rus & Samfunns reportasje fra JRC fra april.