-Et redaksjonelt uavhengig magasin om rusfeltet

Det er urovekkende at unge som omsetter cannabis, rekrutterer brukere i ung alder, skriver Sætre.
Det er urovekkende at unge som omsetter cannabis, rekrutterer brukere i ung alder, skriver Sætre.

Salg av cannabis er blitt en vei inn i alvorlig, kriminell karriere for unge 

Det er på tide å tenke på fordeler og ulemper ved legalisert og regulert salg av cannabis, skriver Svein Sætre i dette leserinnlegget.

DEBATTINNLEGG:  Jeg er bekymret. Bekymret for en gruppe unge som faller utenfor. Unge som potensielt kan skape "svenske tilstander", slik enkelte politikere og media ytrer, skriver Svein Sætre i dette innlegget.

Svein Sætre (64) er utdannet barnevernspedagog og har videreutdanning innen vold i nære relkasjoner  Han har jobbet som ruskosulent, miljøterapeut i rusbehandling og har arbeidet med ungdom i i barnevernsinstitusjoner. Han er nå pensjonert. Sætre er medlem av Arbeiderpartiet.

 

Unge som ikke følger «main stream» med skole og utdanning. Unge som finner sin tilhørighet i destruktiv subkultur, hvor inntekten gjennom kriminell aktivitet er økonomisk og statusmessig god.

Hva er det så som gjør kriminalitet så attraktivt for ungdom? 

Jeg skal ikke påstå å ha det endelige svaret, men jeg mener vi i det minste må reflektere litt rundt en problemstilling vi vet er der. En problemstilling som definitivt er med på å gjøre kriminalitet til et reellt valg for noen unge: Salg av cannabis.

Det er urovekkende at unge som omsetter cannabis, rekrutterer brukere i ung alder. 

Det er urovekkende at salg av cannabis er blitt en vei inn i en alvorlig, kriminell karriere for altfor mange unge. 

Og videre: Det er urovekkende at unge som omsetter cannabis, rekrutterer brukere i ung alder. 

175.000 aktive brukere

Ifølge undersøkelser gjort av statistisk sentralbyrå (SSB) og Folkehelseinstituttet (FHI) er det  aldersgruppen 16 til 66 år ca 25 prosent (litt under en million mennesker) av befolkningen som har brukt cannabis. Og ifølge de samme undersøkelsene er aktive brukere i aldersgruppen på ca 5 prosent (Ca.175.000 mennesker). 

Kundegrunnlaget er stort, og ungdom som selger cannabis har med dette et potensial for svært gode inntekter. 

Ønske om raske og store inntekter er ikke uvanlig

I følge rusforsker Willy Pedersen utgjør det norske markedet for cannabis 1,5-2 milliarder kroner. Politi og media bekrefter langt på vei dette anslaget, blant annet gjennom fokus på antatt gateverdi av beslag

Det er et politisk ansvar å ta grep

Dessverre, vil jeg si, kan det se ut til at en ungdom som drømmer om en enkel vei til rikdom og status absolutt har størst mulighet til å lykkes dersom hen etablerer kontakt med tunge kriminelle som vet å bruke ungdommens talent for salg og rekruttering. 

Med dette bakteppet tenker jeg det er et politisk ansvar å ta grep. Gjøre det vanskelig og helst umulig for selgere å forsyne en massiv kundegruppe med illegale varer, og slik berike seg på en måte vanlig arbeidsliv ikke vil kunne matche. 

Forbudslinjen inkludert straffereaksjoner har så langt ikke gitt ønsket resultat.

Og samtidig, unge og eldre politikere må ta inn over seg at politikken i seg selv ikke er tilstrekkelig for å oppnå en endring i ungdommens rusbruk. Skiftende trender i ungdomsmiljøer er den enkeltfaktor som påvirker ungdommens bruk av rusmidler mest.

Forbudslinjen inkludert straffereaksjoner har så langt ikke gitt ønsket resultat. Derfor er det etablert tiltak rettet mot ungdom og kriminalitet:

  • Forebyggende arbeid i skolen, med økt satsing på skolehelsetjenesten, psykisk helse, og anti-mobbeprogrammer. 
  • Økte bevilgninger til politi og nærpoliti.
  • Satsing på  ungdomsstraff og ungdomsoppfølging. 
  • Samfunnsbaserte tiltak hvor frivillige engasjement og lokalsamfunn utfordres.  
  • Ungdomsgarantien et tiltak som sikrer at unge mellom 15 og 24 år som er arbeidsledige eller faller utenfor skolegang kommer i aktivitet. 
  • Arbeid mot gjengkriminalitet, forbyggende tiltak mot rekruttering av unge kriminelle.

 

Disse tiltakene er noe av regjeringens strategi for å forebygge kriminalitet gjennom tidlig innsats og støtte til sårbare grupper. Å forebygge utenforskap minsker ungdommens behov for å etablere egen kultur på siden av samfunnet.

Det er viktig å erkjenne at kundegruppen for cannabisbruk er betydelig og sannsynligvis vil vedvare, selv om vi skulle innføre strengere tiltak.

Så spørsmålet blir: Hvordan ivareta utsatt ungdom og samtidig forholde seg til realiteten, 175.000 aktive cannabisbrukere? 

Rusforsker Willy Pedersen ber oss tenke på modellen Vinmonopolet representerer i en artikkel i Aftenposten tidlig i juli. Og ja, jeg har tenkt. 

Fordeler og ulemper kan være nyttig å reflektere over.

Fordeler ved legalisering og regulert salg av cannabis kan være:

  • Redusert kriminalitet. Legal tilgang til cannabis kan redusere det svarte markedet og den tilknyttede kriminaliteten. Dette kan også frigjøre ressurser i politi og rettsvesen.  
  • Økt skatteinntekt. Beskatning av cannabis kan gi betydelige inntekter til staten, som kan brukes til å finansiere forebyggende tiltak, behandlingstilbud, og andre sosiale tjenester.
  • Regulering og kontroll. Ved å legalisere kan myndighetene sette standarder for produksjon og salg, som kan sikre kvaliteten på produktet og redusere risikoen for skadelige tilsetningsstoffer.
  • Folkehelse. Legalisering kan åpne for bedre informasjonsarbeid og skadereduksjonstiltak, slik som utdeling av informasjon om tryggere bruk og tilgjengelighet av hjelp for de som utvikler avhengighet.
  • Redusert ungdomsbruk. Krav om aldergrense for kjøp, som fører til at ungdom som  selger til ungdom blir redusert. (Redusert rekruttering)
  • Redusert blandingsmisbruk. Salg av cannabis vil skje i ordnede forhold, uten tilbud om andre stoffer eller medikamenter.

 

Ulemper ved legalisering av cannabis kan være:

  • Helseproblemer. Selv om cannabis er mindre farlig enn noen andre rusmidler, er det fortsatt knyttet til risiko for psykiske lidelser, spesielt blant unge mennesker. Økt tilgjengelighet kan føre til økt bruk og dermed flere helseproblemer.
  • Samfunnskostnader. Selv om skatteinntektene kan være betydelige, kan de samfunnsmessige kostnadene knyttet til helseproblemer, redusert produktivitet og trafikkulykker overstige disse inntektene.
  • Ungdomsbruk. Tilgjengelighet kan føre til økt bruk blant ungdom, som er spesielt sårbare for de negative effektene av cannabis på hjernens utvikling.
  • Stigma. Selv med legalisering kan det fortsatt være stigma knyttet til bruk av cannabis, som kan påvirke brukernes sosiale og økonomiske muligheter.

Ønsker åpen, forskningsbasert debatt

Jeg ønsker at vi fremover får en åpen og forskningsbasert debatt om cannabis, hvor vi kan vurdere tiltak som kan redusere kriminalitet uten å øke risikoen for folkehelsen.

Jeg vil rette en oppfordring til politiske partier og andre med meninger om cannabis, bruk og omsetning, å reflektere over hvilket ansvar man påtar seg ved å åpne opp for et mer tilgjengelig marked.

Vi må også erkjenne at at økt tilgjengelighet kan få alvorlige konsekvenser for dem som ikke klarer å håndtere cannabisbruk.

Selv om det finnes argumenter for at legalisering kan redusere kriminalitet og regulere kvaliteten på produktene, må vi også erkjenne at økt tilgjengelighet kan få alvorlige konsekvenser for dem som ikke klarer å håndtere cannabisbruk. Spesielt unge mennesker, som er mer sårbare for de negative effektene på hjernens utvikling, kan stå i fare for å falle dypere inn i rusavhengighet og utenforskap.

Til slutt, for individet og samfunnet er det viktigste å sørge for at alle trives fra barnehage til alderdom. Sosialdemokratiets politikk hvor omfordeling og målrettede tiltak er virkemidler, sikrer lik tilgang på velferdsstatens ordninger og med det forebygger utenforskap som kan føre til rusmisbruk.

Les mer om følgende emner: